ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

Tabloul de bord al consumatorilor 2015 indica neexploatarea potentialului comertului electronic

24-09-2015
Comisia Europeana, Brussels, 21 Septembrie 2015
 
Editia din 2015 a Tabloului de bord pentru consumatori (Consumer Scoreboard) arata ca, in Europa, comertul electronic transfrontalier este inca o piata subdezvoltata: 61% dintre consumatori se simt mai increzatori sa cumpere online din propria tara decat dintr-o alta tara a Uniunii Europene (38%). Tabloul de bord axat pe piata unica digitala a constatat, de asemenea, ca lipsa de incredere, restrictiile teritoriale si pretul discriminatoriu sunt inca bariere in calea comerțului electronic transfrontalier.
 
Comisarul pentru justiție, consumatori si egalitatea de gen, Věra Jourová, a declarat: “Tabloul de bord pentru consumatori 2015 confirma faptul ca, in prezent, consumatorii nu sunt inca pe deplin increzatori in comertul online transfrontalier. Una din prioritatile Comisiei Juncker este de a finaliza piata unica digitala si de a declansa intregul sau potential. Acesta este motivul pentru care trebuie sa se ridice barierele in comertul electronic transfrontalier. Pana la sfarsitul anului, Comisia va propune noi reguli, oferind un acces mai bun pentru consumatori si intreprinderi la bunuri si servicii digitale din Europa.”
 
Comisia va prezenta o propunere inainte de sfarsitul anului pentru a facilita comertul electronic transfrontalier in cadrul pietei unice digitale. Aceasta va include norme la nivelul Uniunii Europene privind contractele si protectia consumatorilor  pentru comertul online.
Principalele concluzii ale Tabloului de bord sunt:
 
  • Achizitiile consumatorilor in afara granitelor inca intampina multe probleme, in special, in ceea ce priveste livrarea produselor si conformitatea acestora. In plus, consumatorii continua sa se confrunte cu restrictii si preturi discriminatorii in tranzactiile transfrontaliere din cauza tarii lor de resedinta. Aceste aspecte reprezinta, de asemenea, majoritatea reclamatiilor privind comertul transfrontalier inregistrate de Centrele Europene ale Consumatorilor.
 
  • Este necesara in continuare cresterea gradului de constientizare privind drepturile consumatorilor.  Ramane limitata constientizarea de catre consumatori si comerciantii cu amanuntul a unor drepturi cheie ale consumatorilor garantate de legislatia Uniunii Europene. Numai 9% dintre consumatori au fost capabili sa raspunda corect cand au fost intrebati despre drepturile lor, tineriii avand nivelul cel mai scazut de cunostinte.
 
  • Dezvoltarea viitoare a solutionarii alternative a litigiilor (SAL) promite o mai eficienta rezolvare  a problemelor consumatorior. Un sfert dintre consumatorii care au intampinat probleme nu se plang. Majoritatea consumatorilor care nu au actionat in cazul unei probleme au fost descurajati de dificultatile percepute (de exemplu: probabilitate scazuta de succes, lipsa informatiilor, durata procedurii). Gradul de satisfactie privind modalitatea de rezolvare a reclamatiei este ridicat printre consumatorii care s-au adresat entitatilor SAL, chiar daca cunoasterea acestor organisme si a posibilitatii de a le utiliza este inca relativ scazuta.
 
  • Increderea in siguranta produselor a fost relativ stabila de-a lungul anilor, comerciantii avand puncte de vedere mai bune decat consumatorii (69% dintre consumatori si 75% dintre comercianti au fost de acord ca cele mai multe produse nealimentare de pe piata sunt sigure).
 
Pentru mai multe informatii accesati link-ul