ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

Tabloul de bord al pietelor de consum 2016: performanta pietei s-a imbunatatit, dar in domeniul telecomunicatiilor si sectorul energetic sunt necesare eforturi suplimentare

13-09-2016
Comunicat de presa
Comisia Europeana, Brussels, 5 Septembrie 2016
 
Tabloul de bord al pietelor de consum 2016: performanta pietei s-a imbunatatit, dar in domeniul telecomunicatiilor si sectorul energetic sunt necesare eforturi suplimentare
 
Comisia Europeana a publicat astazi Tabloul de bord al pietelor de consum 2016 ce monitorizeaza aprecierea consumatorilor UE cu privire la modul in care functioneaza 42 de piete de bunuri si servicii
Aceste evaluari arata ca performanta pietelor s-a imbunatatit de la ultimul Tablou de bord din 2014. Tendinta pozitiva observata incepand cu anul 2010 se accelereaza, cu serviciile financiare care arata cel mai mare progres. Primele trei piete de bunuri de consum sunt cele de carti, reviste si ziare, piata bunurilor de divertisment (de exemplu, jucarii si jocuri) si piata aparatelor de uz casnic de mari dimensiuni, cum ar fi frigiderele. In ceea ce priveste serviciile, consumatorii pun pe primele trei locuri piete legate de petrecerea timpului liber, de la cazare pentru vacanta la servicii culturale, de divertisment si servicii sportive cum ar fi sali de sport.
 
"Putem vedea din tabloul de bord din acest an ca regulile favorabile consumatorilor, reformele pietei precum si aplicarea efectiva a reglementarilor au facut consumatorii mai increzatori in piete", a declarat Vira Jourová, Comisar pentru Justitie, Consumatori si Egalitate de Gen. "Noi trebuie sa pastram aceasta tendinta incurajatoare, mai ales pentru pietele care inca nu performeaza, cum ar fi telecomunicatiile si energia. De aceea consumatorii sunt in centrul proiectelor prioritare ale Comisiei precum Piata Unica Digitala si Uniunea Energiei."
 
Tablourile de bord, sunt utilizate de responsabilii politici nationali si partile interesate pentru a evalua impactul politicii in timp si pentru a compara situatia dintre statele membre. Comisia utilizeaza constatarile tabloului de bord al pietelor de consum ca referinta pentru dezvoltarea politicilor sale.
 
Pietele au performante mai bune atunci cand consumatorii se simt mai increzatori. De exemplu, nivelul scazut de incredere a consumatorilor in domeniul serviciilor financiare a fost la originea Directivei privind Ceditul de Consum. Acum, ca acest act legislativ este in vigoare, observam o crestere a increderii in acest sector. Consumatorii au dificultati atunci cand interactioneaza cu pietele de telecomunicatii. Comisia va veni cu o propunere in acest domeniu pentru a adresa aceste probleme. Propunerile recente ale Comisiei in privinta Contractelor Digitale are ca scop imbunatatirea increderii consumatorilor in achizitiile transfrontaliere on-line.
 
Tabloul de bord confirma rezultatele semestrului european: sectoare cum ar fi serviciile de transport feroviar, apa si furnizare a energiei electrice necesita reforme structurale in unele tari deoarece evaluarea acestora variaza foarte mult intre statele membre.
 
Principalele constatari din Tabloul de bord al pietelor de consum 2016:
 
  • Imbunatatirile sunt mai mari pentru pietele de servicii decat pentru pietele de marfuri. Servicii financiare evidentiaza cel mai mare progres. Consumatorii au mai multa incredere in banci fuonduri de pensii private si fonduri de investitii decat inainte. Acest lucru sugereaza ca initiativele legislative recente in domenii cum ar fi conturile de plata si creditul ipotecar, aplicarea efectiva si eforturile de sensibilizare incep sa dea roade. Cu toate acestea, serviciile bancare raman cel mai putin performant sector in pietele de servicii.
 
  • Performanta este inegala in statele membre. Cele mai mari diferente de apreciere a performantei pietelor intre tarile UE se gasesc in pietele serviciilor de energie electrica, alimentare cu apa, transport feroviar, ipoteci si servicii de telefonie mobila. In comparatie cu pietele mai bine clasate, aceste piete sunt mai putin deschise concurentei transfrontaliere.
 
  • De asemenea, performanta este inegala intre piete. Dintre pietele masurate, serviciile imobiliare, ipotecile, produsele de investitii, pensiile private si titlurile de valoare, autoturismele second-hand si produsele din carne sunt cel mai jos in clasament.
 
  • Pietele de marfuri continua sa fie evaluate mai favorabil decat pietele de servicii, in ciuda unor imbunatatiri substantiale ale acestora din urma. Intre pietele de marfuri, pietele cu evolutie rapida din domeniul vanzarilor cu amanuntul - cum ar fi bauturile nealcoolice si paine, cereale si paste fainoase - care s-au comportat bine in editiile anterioare ale tabloului de bord, au pierdut teren in comparatie cu alte piete de marfuri.
 
  • Aprecierea de catre consumatori a pietei serviciilor feroviare s-a imbunatatit in mod semnificativ din 2013. Piata de energie electrica nu performeaza la intreaga capacitate din punct de vedere al consumatorilor. Exista, de asemenea, multe probleme pe pietele de telecomunicatii. In aceste sectoare, gradul de insatisfactie global simtit de consumatori este cel mai mare dintre toate sectoarele analizate.
 
  • Mai multi consumatori au schimbat furnizorul, dar mutarea la alt furnizor ramane dificila in unele piete. Pentru prima data Tabloul de bord analizeaza si cauzele care au impiedicat consumatorii sa isi schimbe furnizorul. Rezultatele arata ca in multe cazuri, consumatorii sunt in continuare ingrijorati de faptul ca trecerea poate fi dificila sau au incercat sa se mute dar s-au confruntat cu obstacole.
 
Principalele constatari privind Romania
 
  • Performanta generala
Scorul general al Romaniei este cu 4,8 puncte procentuale mai mare ca in 2013. In medie, piata bunurilor de consum a crescut cu 6 puncte procentuale in timp ce piata de servicii a crescut cu 4,2 puncte procentuale.
 
  • Pietele de bunuri de consum
In general, primele trei piete de bunuri de consum din Romania sunt cele de carti, reviste si ziare, produse de panificatie si masini noi. Ultimele trei piete de bunuri de consum sunt cele de carne si produse din carne, masini second-hand si fructe si legume. 
 
  • Pietele de servicii
Primele trei piete de servicii din Romania sunt cele de transport aerian, servicii de telefonie mobila si cele de cultura si divertisment. Ultimele trei piete de servicii sunt cele de credite garantate cu ipoteca, servicii feroviare si cele de furnizare apa. In general, scorul este mai bun, cu exceptia serviciilor de  jocuri online si loterie.
 
 
Pentru mai multe informatii: http://europa.eu/rapid/press-release_IP-16-2931_en.htm