ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

Telefonul consumatorilor
0219551

Gradinitele cu program prelungit, particulare si de stat au fost verificate de ANPC

02-11-2016
In perioada 15-30.09.2016, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune de control la nivel național pentru verificarea modului in care se respecta prevederile legale din domeniul protectiei consumatorilor in gradinitele cu program prelungit, particulare si de stat.
 
Au fost verificate 488 gradinite; 161 dintre acestea nu respectau in totalitate prevederile actelor normative in ceea ce priveste modul de asigurare a calitatii serviciilor prestate. Comisarii ANPC au aplicat amenzi in valoare de 126.000 lei, au oprit de la consum alimentele neconforme și au dispus masura opririi temporare a prestarii serviciilor și remedierea deficientelor in 18 cazuri.

Nereguli constatate:
 
  • lipsa unor documente fara de care nu este permisa functionarea:
  • lipsa autorizatiilor sanitare de functionare sau a avizelor PSI.
  • lipsa autorizatiilor sau a acreditarilor de la Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Preuniversitar.
  • lipsa autorizatiei provizorii in vederea obtinerii  acreditarii  ARACIP.
  • lipsa contractului de prestari servicii de invatamant prescolar incheiat intre conducerea gradinitei si parinti.
  • lipsa unui contract de prestari servicii incheiat intre conducerea gradinitei, parinti si un profesor de specialitate pentru aceasta  activitate  predata contracost.
  • abateri privind clauzele contractuale:
    • contractele incheiate intre parinti si conducerea gradinitei nu detineau informatii  privind tariful /zi pentru hrana copiilor.
    • in contractul educational incheiat de gradinita cu parintii nu se facuse o redactare clara si precisa asupra contributiei de hrana.
    • in contractele incheiate cu parintii apare denumirea de gradinita si nu centru educational.
    • nu se preciza  in detaliu cuantumul cheltuielilor cu regia lunara existente in cazul gradinitelor, respectiv 20 lei/luna/copil, iar pentru disciplinele optionale oferite contra cost (dans, limba engleza, sah) nu se prevad costurile aferente acestor prestatii si nici obiectul detaliat al acestora, functie de varsta copiilor inscrisi;
    • nu se precizau conditiile de retragere a copiilor de la cursuri.
  • Asigurarea calitatii serviciilor de cazare
    • nu se asigura cubajul de 8 m³ aer pentru un copilnu se respecta numarul maxim admis de 20 copii/grupa prevazut de lege.
    • starea deficitara de functionare a instalatiilor de alimentare cu apa potabila, canalizare, precum si a instalatiilor electrice si sanitare.
    • numarul obiectelor sanitare era insuficient fata de numarul de copii inscrisi, toate chiuvetele erau amplasate la acelasi nivel, la 65 centimetri fata de sol
    • existenta unui numar insuficient de grupuri sanitare si lavoare.
    • nu se respectau numarul minim de grupuri sanitare.
    • starea dotarilor interioare si exterioare in vederea asigurarii securitatii copiilor.
    • peretii  cladirii  in partea exterioara erau deteriorati  si astfel nu era asigurata siguranta copiilor ; in curtea gradinitei nu era amenajat un spatiu de joaca pentru copii sau pentru alte activitati recreative .
    • aparatele de joaca pentru copii amplasate in curtea gradinitei nu erau complete, erau reconditionate ceea ce ar putea afecta siguranta copiilor daca acestia nu sunt atent supravegheati;
    • mobilier uzat.
    • numarul paturilor este mai mic decat numarul copiilor inscrisi la grupa.
    • lenjerii si saltele foarte vechi, reconditionate, cu un grad de uzura avansat .
    • pavimentele in dormitoare si respectiv pe holuri sunt acoperite cu parchet foarte vechi, cu lamele distantate, care putea afecta siguranta copiilor.
    • mobilierul utilizat in sala de mese avea aceleasi dimensiuni pentru toate grupele de varsta a copiilor, iar mesele nu erau acoperite cu fete de masa din material textil.
  • Calitatea alimentelor, depozitarea, dotarea  blocurilor  alimentare si a  saloanelor   de  servire:
    • nerespectarea temperaturilor de depozitare.
    • lipsa monitorizarii temperaturilor din spatiile frigorifice.
    • nerespectarea conditiilor de amplasare si compartimentare impuse pentru blocul alimentar.
    • dotarea necorespunzatoare a spatiilor pentru prepararea mancarurilor.
    • lipsa dotarii cu cantare sau lipsa verificarii metrologice a acestora
    • vesela in care se serveşte hrana copiilor era partial ciobita.
    • numar insuficient al obiectelor de vesela fata de numarul de copii.
    • lipsa fetelor de masa din material textil
    • lipsa reţetelor de preparare. 
    • lipsa intocmirii foii zilnice de alimente.
    • lipsa avizarii meniurilor zilnice de catre personalul medical din unitate.
    • alimente cu data durabilitatii minimale/data limita de consum depasita.
  • Nerespectarea  prevederilor  privind  informarea  consumatorilor
    • lipsa elementelor de identificare-caracterizare a alimentelor.
    • neinformarea completa a parintilor cu privire la cantitatile nete ale portiilor oferite copiilor precum si lipsa evidentierii cantitatii de carne din ciorbe sau supe si din felurile de mancare in care carnea aparea alaturi de legume
    • lipsa cantitatii aferente portiilor de mancare mentionate in lista meniu precum si a ingredientelor alergene
    • lipsa informare prezenta componente cu efecte alergene.
Biroul de presa
02 noiembrie 2016