ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORULUI

Telefonul consumatorilor
0219551

Cumpărături online: Comisia Europeană și Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor îndeamnă comercianții să alinieze procedurile de informare a consumatorilor în conformitate cu legislația UE

10-02-2020
Comisia Europeană -  Comunicat de presă – 31 ianuarie 2020
Cumpărături online: Comisia Europeană și Autoritățile naționale pentru protecția consumatorilor îndeamnă comercianții să alinieze procedurile de informare a consumatorilor în conformitate cu legislația UE
 
Astăzi, Comisia Europeană publică rezultatele unei evaluări realizate la nivelul întregii UE pe un eșantion de aproape 500 de magazine online care vând îmbrăcăminte, încălțăminte, mobilier, articole de uz casnic și electrocasnice. Această investigație a fost realizată de autoritățile de protecție a consumatorilor din 27 de țări, sub coordonarea Comisiei. Concluziile arată că două treimi dintre site-urile investigate nu respectă drepturile de bază ale consumatorilor din UE.
Didier Reynders, comisar pentru justiție, a declarat: "Nu este acceptabil pentru consumatorii europeni să nu fie informați în mod corespunzător cu privire la drepturile lor cu privire la livrările online, în 2 din 3 magazine online. Dreptul de a returna mărfurile în termen de 14 zile la nivelul UE a sporit încrederea consumatorilor online, comercianții îi datorează foarte mult. Nu ar trebui să îngroape această informație într-un text scris cu litere mici."
Directiva UE privind drepturile consumatorilor garantează că fiecare consumator are dreptul de a primi informații clare, corecte și inteligibile despre aranjamentele de livrare, drepturile de retragere și garanția legală în cazul în care produsul este defect, în cazul achizițiilor online.
Unele dintre rezultatele cheie ale investigației includ:
  • Mai mult de un sfert din site-urile investigate nu au informat consumatorii despre modalitatea de retragere dintr-un contract. Acest lucru trebuie prezentat într-o manieră clară și inteligibilă, specificând dreptul de retragere în termen de 14 zile de la primirea bunului, fără a fi necesară o justificare.
  • Aproape jumătate dintre site-urile investigate nu au prezentat clar termenul de 14 zile de returnare a articolului ce decurge de la momentul în care au comunicat comerciantului intenția de retragere.
  • În peste o cincime din site-urile investigate, prețul afișat inițial era incomplet deoarece nu conținea costuri de livrare, expediție sau alte eventuale taxe suplimentare sau informații despre posibilitatea existenței unor astfel de costuri.
  • Peste o treime dintre site-urile investigate nu au informat consumatorii despre garanția legală minimă de 2 ani pentru repararea, înlocuirea sau rambursare valorii bunurilor în cazul în care au fost defecte în momentul livrării (chiar dacă acest lucru a devenit evident mai târziu). Chiar dacă legislația UE obligă comercianții să includă pe site-ul lor un link ușor de accesat către platforma de soluționare online a litigiilor (ODR – Online Dispute Resolution) și să informeze consumatorii cu privire la opțiunile lor în cazul unei dispute, aproape 45% din toate site-urile analizate nu au furnizat un astfel de link.
  • O cincime dintre site-urile investigate nu respectă Regulamentul geoblocare, Regulament ce permite consumatorilor să cumpere de pe site-urile web care nu livrează în țara lor de reședință cu condiția să poată ridica de la o adresă din țara deservită de comerciant, adică să respecte principiul „cumpără ca un localnic”.
 
Ca pași următori, autoritățile naționale vor efectua o investigație aprofundată a neregulilor menționate mai sus, iar comercianții vor fi solicitați apoi să-și corecteze site-urile web. Autoritățile pentru protecția consumatorilor vor asigura respectarea deplină a regulilor de către comercianți prin activarea procedurilor naționale de aplicare a legii acolo unde este necesar.
 
Pentru mai multe informații accesați:
https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_156