ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORULUI

Telefonul consumatorilor
0219551

ANPC a verificat vanzarile cu pret redus

09-09-2014

Autoritatea  Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat in perioada  01.08 – 14.08.2014, o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc).

Date sintetice

- Au fost controlati 494 operatori economici care desfasurau vanzari cu pret redus.
- La 317 operatori economici din cei 494 controlati, reprezentand 64,17 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.

Masuri dispuse si sanctiuni aplicate

- Au fost aplicate 347 sanctiuni, dintre care 207 amenzi contraventionale in valoare de 826.400 lei si 140 avertismente.

Principalele abateri constatate:
- se practicau reduceri de soldare la diverse produse, dar reducerea aplicata nu se raporta la pretul cel mai mic, practicat in ultimele 30 de zile.
- nu se indica perioada vanzarii promotionale sau faptul ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil
- neafisarea sortimentului de marfuri supus soldarii, avand in vedere ca acesta nu se referea la totalitatea produselor din structura de vanzare.
- se comercializau la promotie diferite articole vestimentare avand afisate cele doua preturi, fara pretul anterior barat sau se comercializau la promotie, “de pana la 70%”, care nu aveau mentionat pe eticheta si pretul cel mai mic, practicat in ultimele 30 de zile la care se aplica reducerea.
- comercializarea  de produse care aveau afisate doar preturile initiale din care urma sa se faca reducerea de 50 %.

Marius Alexandru Dunca, Presedinte ANPC:” Sfatuiesc consumatorii sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala apeland la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, precum si daca pretul afisat este cel facturat. Reamintesc faptul ca orice reducere de pret va fi facuta celui mai mic pret din ultimele 30 de zile, avand pretul nou langa pretul vechi barat sau prin mentiunea “pret nou”, “pret vechi” langa sumele respective. Operatorii au obligatia de a respecta legislatia, orice neregula urmand a fi sanctionata”.

 

Deficiente constatate :

1. Respectarea prevederilor legii privind vanzarile de soldare
Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul. Vanzarile de soldare se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date. Este interzis sa se anunte o vanzare de soldare in alte cazuri si conditii decat cele prevazute mai sus.
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in prealabil in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si depozitele structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare, si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul vanzarilor de soldare.
Vanzarea de soldare trebuie sa aiba loc in structurile de vanzare in care produsele respective erau vandute in mod obisnuit; documentele legale justificative care atesta ca stocul de produse propus pentru soldare a fost constituit cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare si achitat cu cel putin 30 de zile inainte de aceasta data vor fi pastrate pentru a putea fi prezentate, ori de cate ori este nevoie, organelor de control. Dovada achitarii contravalorii produselor supuse vanzarii de soldare rezulta din examinarea actelor contabile. Perioadele de soldari se stabilesc de comerciant, intre urmatoarele limite:
 a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna- iarna;
 b) perioada 1 august - 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara– vara; comerciantii au obligatia sa notifice la primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor. Orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii, daca operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare.

S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 10 operatori economici (din judetele Bacau, Bihor, Brasov, Ilfov si Mehedinti).
jud. Bihor: operator economic care anunta vanzari de soldare, fara a specifica sortimentul de marfuri supus soldarii sau nu se informau consumatorii asupra duratei de desfasurare a vanzarilor de soldare.

jud. Brasov: tipul de vanzare era exprimat pe afisaj ca “reducere” (toate sunt reduceri, indiferent de tipul lor: soldare, lichidare, promoționale etc) si nu sub denumirea "soldare/soldari/solduri" sau anuntul "soldare/soldari/solduri" era acoperit partial de alte informatii afisate.

jud. Mehedinti: neafisarea sortimentului de marfuri supus soldarii, avand in vedere ca aceasta nu se referea la totalitatea produselor din structura de vanzare.

2. Respectarea prevederilor legii privind vanzarile de lichidare
Vanzarea de lichidare este orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul.
Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu documente legale provenienta produselor respective. Notificarea se face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare si cu cel putin 5 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare.

S-au constatat abateri privind vanzarile de lichidare la 3 operatori economici (din jud. Galati, Ilfov si Sibiu).

jud. Galati- vanzari de lichidare, fara sa informeze despre durata acesteia.

jud. Ilfov- consumatorii nu erau informati despre faptul ca se desfasurau vanzari de lichidare si nici despre durata acestora.

jud. Sibiu- se comercializa incaltaminte de copii si de dama, de provenienta din Germania, avand afisata mentiunea “lichidare de stoc”, fara vreun anunt/afis existent privind durata acesteia.

3. Respectarea prevederilor legii privind vanzarile promotionale
Vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii:

a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;
c) produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil.
Nu sunt considerate vanzari promotionale actiunile de promovare efectuate de producatori sau actiunile de lansare de produse noi pe piata.

S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 125 operatori economici (din jud. Arad, Arges, Bacau, Bihor, Bistrita- Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Caras-Severin, Cluj, Galati, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Iasi, Mehedinti, Mures, Neamt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Timis, Tulcea, Vaslui, Valcea, Vrancea si Bucuresti), reprezentand 25,3 % din totalul operatorilor controlati.

Bucuresti: s-a constatat ca, desi produsele mentionate intre paranteze erau comercializate la promotie, consumatorii nu erau informati privind tipul de reducere practicat, durata reducerii sau faptul ca reducerea va dura ″pana la epuizarea stocului″ sau ″in limita stocului disponibil″.

jud. Cluj: nu se indica perioada vanzarii promotionale sau faptul ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil.

jud. Galati: se comercializau sacouri, la promotie, vanzarea fiind efectuata in pierdere (pretul de vanzare era de 49,90 lei iar cel din documentul de intrare 50,50 lei).

4. Reguli de fixare si publicitate a preturilor
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc) trebuie sa respecte urmatoarele reguli de fixare si publicitate a preturilor :
-orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta.
Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand publicitatile comparative de pret; anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre,anunturile de pret de lansare a unui nou produs pe piata; anunturile publicitare orale efectuate exclusiv in interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vanzare. Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc, pentru fiecare produs sau grupa de produse identice, fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzătoare;
fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat".
Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs. Toate documentele justificative legale care atesta veridicitatea pretului de referinta trebuie sa fie pastrate pentru a putea fi prezentate ori de cate ori este nevoie organelor de control. Regulile de fixare si publicitate a preturilor prezentate mai sus nu se aplica atunci cand reducerile de pret pe produs rezulta din cresterea numarului de produse identice oferite spre vanzare intr-un ambalaj colectiv.

S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 38 operatori economici (din jud. Arad, Cluj, Constanta, Dambovita, Galati, Harghita, Ialomita, Iasi, Mehedinti, Neamt, Satu Mare, Suceava, Teleorman, Vrancea si Bucuresti).

jud. Braila- se comercializau la promotie diferite articole vestimentare sisampoane avand afisate cele doua preturi, fara pretul anterior barat sau se comercializau la promotie, “de pana la 70%, fuste”, care nu aveau mentionat pe eticheta de pret si pretul de referinta(pretul anterior barat).

jud. Constanta: se practicau reduceri de soldare la fuste, pantaloni scurti, tricouri, pantaloni lungi si incaltaminte, fara sa raporteze preturile la cele de referinta sau reduceri la pantaloni scurti si pantofi de sport, dar reducerea aplicata nu se raporta la pretul cel mai mic, practicat in ultimele 30 de zile.

jud. Satu Mare: rochiile cu paiete comercializate nu aveau afisate preturile intr-unul din cele 3 moduri prevazute lege, ci doar pretul initial din care urma sa se faca reducerea de 50 %.
Bucuresti: produsele textile (bluze, fuste, tricouri) aflate la comercializare, nu aveau expus pretul de referinta practicat.

5. Respectarea prevederilor legii privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii

S-au constatat practici incorecte in relatia cu consumatorii la 2 operatori economici(din jud. Arad si Iasi).

jud. Arad: peste tot in spatiul de vanzare existau mai multe afise de promovare, bannere publicitare care prezentau pentru consumatori indemnuri la cumparare, informatii aflate in acelasi camp vizual –raft si care pot crea confuzie in randul consumatorului mediu informat, de genul: “nou”, “super pret”, “oferta in cantitate limitata”, “reducere stoc limitat”, “oferta actuala”, informatii susceptibile sa induca in eroare si sa determine consumatorii sa ia o decizie, pe care altfel nu ar fi luat-o.
jud. Iasi: la produsul “pantaloni scurti pentru barbati”, eticheta mentiona pretul de 69 lei, la casa incasandu-se insa pretul de 89 de lei.

Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:
o sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
o sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
o la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
o sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
o sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
- fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
- fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale etc).

Biroul de presa

9 septembrie 2014