ANPC

Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor

GUVERNUL ROMANIEI
AUTORITATEA NATIONALA PENTRU
PROTECTIA CONSUMATORULUI

Telefonul consumatorilor
0219551

ANPC a verificat vanzarile cu pret redus

28-09-2015
In perioada  03–14.08.2015, Autoritaea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a desfasurat o actiune de verificare a respectarii prevederilor legale in cadrul vanzarilor cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc).

Date sintetice
 
  • Au fost verificati 489 de operatori economici.
  • La 308 din cei 489 controlati, reprezentand 62,98 %, s-au depistat abateri de la prevederile legale.
 
 
Masuri dispuse si sanctiuni aplicate
 
  • s-au aplicat 338 sanctiuni, dintre care 212 amenzi contraventionale in valoare de 742.200 lei  si 126 avertismente pentru nerespectarea prevederilor legale in domeniul protectiei consumatorilor.
 
Principalele abateri constatate :
-abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor- orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta.Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
- abateri privind vanzarile de soldare- se faceau vanzari de soldare fara a avea afisat anuntul publicitar cu denumirea "soldare/soldari/solduri" si nici nu avea specificate durata soldarii si sortimentul de marfuri supus soldarii, deoarece operatiunea nu se referea la totalitatea produselor din structura de vanzare.
-abateri privind vanzarile de lichidare- vanzari de lichidare, fara sa informeze consumatorii privind durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare.
- abateri privind vanzarile promotionale- consumatorii nu erau informati ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil sau privind durata promotiei
- practici incorecte privind publicitatea- pe fiecare produs aflat la comercializare (genti, tricouri, papuci sport) erau afisate doua preturi (cel mare barat, cel mic fiind pretul de aprovizionare), inducandu-le consumatorilor ideea, prin faptul ca erau afisate doua preturi, ca erau aplicate reduceri de pret.
 
Deficiente constatate:
 
1.Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de soldare
Vanzarea de soldare este orice vanzare insotita sau precedata de publicitate si anuntata sub denumirea "soldare/soldari/solduri" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a stocului de marfuri sezoniere dintr-o structura de vanzare cu amanuntul. Acestea se pot efectua numai in cursul a doua perioade pe an, cu o durata maxima de cate 45 de zile fiecare, cu conditia ca produsele propuse pentru soldare sa fie achitate furnizorului de catre comerciant cu cel putin 30 de zile inaintea datei de debut a perioadei de vanzari de soldare si oferite spre vanzare in mod obisnuit inaintea acestei date.
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie sa fie constituit in prealabil in structura de vanzare respectiva, in spatiile de vanzare si depozitele structurii de vanzare, precum si, dupa caz, in unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel putin 15 zile inainte de data de debut a vanzarii de soldare si nu va fi reinnoit dupa constituire sau in cursul vanzarilor de soldare.
Perioadele de soldari se stabilesc de comerciant intre urmatoarele limite:
a) perioada 15 ianuarie - 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamna - iarna;
b) perioada 1 august- 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primavara– vara; Comerciantii au obligatia sa notifice la primaria in a carei raza teritoriala isi desfasoara activitatea perioada in care efectueaza vanzarile de soldare cu cel putin 15 zile inainte de inceperea operatiunilor; orice anunt sau alta forma de publicitate privind soldarea trebuie sa specifice obligatoriu data de debut si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus soldarii, daca operatiunea nu se refera la totalitatea produselor din structura de vanzare).
 
S-au constatat abateri privind vanzarile de soldare la 5 operatori economici (din jud. Calarasi, Cluj, Constanta si Mun. Bucuresti), reprezentand 1,02 % din totalul operatorilor controlati.
 
jud. Cluj: desfasura acest tip de vanzare fara a avea afisat anuntul publicitar cu denumirea "soldare/soldari/solduri" si nici nu avea specificate durata soldarii si sortimentul de marfuri supus soldarii, deoarece operatiunea nu se referea la totalitatea produselor din structura de vanzare.
 
jud. Constanta: vanzarile de soldare erau facute fara a specifica sortimentul de marfuri supus soldarii  printr-un anunt publicitar.
 
Bucuresti:  produsele articole textile, prezentate ca soldari in cataloagele cu oferte din perioada 12 august – 1 septembrie, dar care nu erau clar specificate la raft ca sotiment de marfuri supus soldarii.
 
2. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile de lichidare 
“Vanzarea de lichidare” orice vanzare precedata sau insotita de publicitate si anuntata sub denumirea de "lichidare" si care, printr-o reducere de preturi, are ca efect vanzarea accelerata a totalitatii sau numai a unei parti din stocul de produse dintr-o structura de vanzare cu amanuntul
Vanzarile de lichidare sunt supuse notificarii in baza unui inventar detaliat al marfurilor de lichidat intocmit de comerciant, care este obligat sa justifice cu documente legale provenienta produselor respective.
Notificarea se face la primaria localitatii in a carei raza teritoriala este amplasata structura de vanzare, cu cel putin 15 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare si cu cel putin 5 zile inainte de inceperea vanzarilor de lichidare.
Orice anunt sau alta forma de publicitate privind vanzarea de lichidare trebuie sa specifice in mod obligatoriu data de debut a vanzarii si durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare.
S-au constatat abateri privind vanzarile de lichidare la 3 operatori economici (din jud. Alba, Bistrita-Nasaud si Hunedoara), reprezentand 0,6 % din totalul operatorilor controlati.
 
jud. Alba: confectii textile in cadrul lichidarii de stoc, fara a specifica durata vanzarii de lichidare.
 
jud. Bistrita-Nasaud: vanzari de lichidare, fara sa informeze consumatorii privind durata acesteia, precum si sortimentul de marfuri supus vanzarii de lichidare.
 
jud. Hunedoara: anunt cu “lichidare de stoc”, din care lipseau data de debut, durata reducerii si sortimentul de marfuri supus acesteia.
 
3. Respectarea prevederilor legale privind vanzarile promotionale
Vanzarile promotionale sunt vanzarile cu amanuntul/vanzarile cash and carry care pot avea loc in orice perioada a anului, fara sa faca obiectul notificarii, cu conditia ca:
a) sa nu fie efectuate in pierdere;
b) sa se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile;
c) produsele promovate trebuie sa existe la vanzare pe durata intregii perioade anuntate a vanzarilor promotionale sau comerciantul va informa consumatorii ca oferta este valabila numai in limita stocului disponibil;
Nu sunt considerate vanzari promotionale:
a) actiunile de promovare efectuate de producatori;
b) actiunile de lansare de produse noi pe piata.
 
S-au constatat abateri privind vanzarile promotionale la 109 operatori economici (din jud. Alba, Arad, Arges, Bihor, Bistrita- Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Calarasi, Cluj, Covasna, Dambovita, Galati, Giurgiu, Harghita, Hunedoara, Ialomita, Iasi, Mures, Neamt, Prahova, Satu Mare, Salaj, Sibiu, Vaslui, Vrancea si Mun. Bucuresti), reprezentand 22,29 % din totalul operatorilor controlati.
 
jud. Calarasi: confectiile supuse vanzarii promotionale contineau pe eticheta doua preturi, pretul vechi nefiind barat, contrar prevederilor legale.
 
jud. Cluj: consumatorii nu erau informati ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil sau privind durata promotiei.
 
Bucuresti: s-a constatat ca desfasurau reduceri, fara a informa consumatorii cu privire la durata promotiei sau faptul ca oferta era valabila numai in limita stocului disponibil.
 
4. Reguli de fixare si publicitate a preturilor
 
Vanzarile cu pret redus, indiferent de tipul acestora (soldare, lichidare, promotionale etc) trebuie sa respecte regulile de fixare si publicitate a preturilor.
Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat in acelasi spatiu de vanzare pentru produse identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta.
Pretul de referinta reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
Orice anunt de reducere de preturi, indiferent de forma, modul de publicitate si motivatia reducerii, trebuie sa se adreseze ansamblului consumatorilor si sa indice in cifre o reducere in raport cu preturile de referinta, exceptie facand publicitatile comparative de pret.
S-au constatat abateri privind regulile de fixare si publicitate a preturilor la 63 operatori economici (din jud. Arges, Bacau, Bihor, Brasov, Cluj, Constanta, Dambovita, Giurgiu, Gorj, Harghita, Ilfov, Mramures, Mehedinti, Sibiu, Suceava, Vaslui, Vrancea si Mun. Bucuresti), reprezentand 12,88 % din totalul operatorilor controlati.
 
jud. Bacau: preturile de referinta afisate nu erau corecte, in sensul ca nu reprezentau cel mai scazut pret practicat in structura de vanzare respectiva, in perioada ultimilor 30 de zile, dinaintea datei de debut a promotiei.
 
jud. Brasov: produsele comercializate, in proportie de 15%, mentionau noul pret, langa pretul vechi nebarat.
 
jud. Cluj: preturile nu erau indicate, fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare, fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
 
jud. Sibiu: nu a putut prezenta documentele justificative legale care sa ateste veridicitatea pretului de referinta la produsele textile.
 
5. Respectarea prevederilor Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte in cazul publicitatii
 
S-au constatat practici incorecte in relatia cu consumatorii la 3 operatori economici (din jud. Calarasi si Mures), reprezentand 0,6 % din totalul operatorilor controlati.
 
jud. Calarasi: pachetul promotional “ 2 la pret de 1”, fara ca in unitate sa existe la comercializare si produsul individual; pachetul promotional ”pasta de dinti + apa de gura“, cu  o eticheta autocolanta inscriptionata cu sintagma “70% reducere din pretul apei de gura”, fara ca in unitate sa existe la comercializare cele 2 produse individual, aceste practice fiind  susceptibile sa induca in eroare consumatorul mediu, determinandu-l sa adopte o decizie de tranzactionare pe care altfel nu ar fi luat-o, in contextul in care i se sugereaza  existenta unui avantaj specific al pretului. In urma verificarii in sistem a pretului /produsul individual s-a constatat ca pretul/pachet era corect.
 
jud. Mures: pe fiecare produs din cele aflate la comercializare (genti, tricouri, papuci sport) erau afisate doua preturi (cel mare barat, cel mic fiind pretul de aprovizionare), inducandu-le consumatorilor ideea, prin faptul ca erau afisate doua preturi, ca erau aplicate reduceri de pret.
 
6. Afisarea la loc vizibil a unei plachete cu TELEFONUL CONSUMATORILOR – 021 9551)- jud. Neamt.
 
7. Alte abateri (legalitatea functionarii; afisarea in mod vizibil a denumirii unitatii, a codului unic de inregistrare la Registrul Comertului, din care sa rezulte obiectul de activitate al societatii, precum si afisarea si respectarea orarului de functionare; afisarea preturilor si tarifelor, in mod vizibil si intr-o forma neechivoca, usor de citit).
 
S-au constatat alte abateri la 147 de operatori economici (din jud. Arad, Arges, Bihor, Bistrita-Nasaud, Botosani, Brasov, Braila, Buzau, Caras-Severin, Calarasi, Constanta, Dambovita, Dolj, Galati, Gorj, Harghita, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Maramures, Mures, Prahova,
Satu Mare, Salaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis,Tulcea, Vaslui, Valcea si Mun. Bucuresti), reprezentand 30 % din totalul controlat.
 
jud. Botosani:  codul unic de inregistare la Registrul Comertului din care sa rezulte obiectul de activitate al societatii nu era afisat in mod vizibil; orarul de functionare a unitatii nu era afisat sau preturile nu erau indicate in mod vizibil, usor de citit.
      
jud. Brasov: in structura de vanzare se practica vanzarea de soldare, dar afisele existente faceau referire la vanzarea de lichidare.
 
jud. Harghita: nu erau afisate denumirea unitatii si CUI-ul.
 
Sfaturi pentru consumatorii care achizitioneaza produse cu pret redus:
 
  • sa verifice daca oferta mai este valabila in momentul respectiv;
  • sa verifice daca reducerea de preturi anuntata este identica cu cea reala (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casa, daca pretul afisat este cel facturat);
  • la achizitionarea pachetelor promotionale de tipul „3 la pret de 2”, trebuie sa verifice pretul individual al produselor, care trebuie sa existe in mod obligatoriu la vanzare, pentru a-l putea compara cu pretul pachetului promotional;
  • sa solicite informatii suplimentare atunci cand au nelamuriri privind orice campanie publicitara facuta prin orice mijloace (in cadrul magazinului, prin afise sau pliante, prin anunturi pe site etc);
  • sa stie ca orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:  fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat; - fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare,  fie prin mentionarea procentului de reducere a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat, indiferent de tipul de vanzare cu pret redus (soldare, lichidare, promotionale).
Biroul de presa
28 septembrie 2015