Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorului

Transport Maritim

Transport Maritim

Drepturile tuturor pasagerilor, inclusiv al celor cu dizabilități sau cu mobilitate redusă, care călătoresc pe mare sau pe căi navigabile interioare de pe teritoriul UE sunt stabilite la nivelul Uniunii Europene prin Regulamentul (UE) nr. 1177/2010 al Parlamentului European și al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2006/2004.

Pasagerii, inclusiv cei cu dizabilități sau cu mobilitate redusă, care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare beneficiază de aceleași drepturi oriunde călătoresc în Uniunea Europeană (UE). Aceste drepturi, inclusiv dreptul la informare sau la despăgubire în caz de întârziere sau de anulare, vin în completarea drepturilor similare de care beneficiază pasagerii care călătoresc cu avionul, cu trenul, cu autobuzul sau cu autocarul.

Aceste drepturi se aplică pasagerilor care călătoresc în UE cu feriboturi mari și cu nave de croazieră pe mare, pe râuri, pe lacuri sau pe canale.


Printre acestea se numără:

  • rambursare sau redirecționare în situații de anulare sau de întârziere a plecării cu mai mult de 90 de minute;
  • asistență adecvată, cum ar fi mese, băuturi răcoritoare și, dacă este necesar, cazare pentru până la trei nopți în caz de anulare sau de întârziere a plecării cu mai mult de 90 de minute;
  • despăgubire cuprinsă între 25 % și 50 % din prețul biletului, în situații de întârziere la sosire sau de anulare a călătoriei;
  • tratament nediscriminatoriu și asistență specială gratuită pentru persoanele cu dizabilități și persoanele cu mobilitate redusă, atât la terminalele porturilor, cât și la bordul navelor, precum și despăgubire financiară pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor utilizate pentru deplasare;
  • informarea adecvată a tuturor pasagerilor cu privire la organizarea transportului înaintea și pe durata călătoriei, precum și informații generale privind drepturile de care beneficiază aceștia în terminale și la bordul navelor;
  • instituirea unui mecanism de gestionare a plângerilor de către transportatori și de către operatorii de terminale;
  • înființarea unor organisme naționale independente care să asigure respectarea drepturilor garantate prin acest regulament, inclusiv, dacă este cazul, aplicarea de sancțiuni.


Noțiuni generale la nivel național


Pe plan național, în conformitate cu prevederile articolului 2 din Hotărârea de Guvern nr. 1061/2013 privind stabilirea unor măsuri pentru asigurarea aplicarii Regulamentului (UE) nr. 1.177/2010 al Parlamentului European si al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind drepturile pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare și de modificare a Regulamentului (CE) nr. 2.006/2004,


“(1) În aplicarea art. 25 din Regulament, se desemnează:


  • Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor ca "organism naţional responsabil" pentru asigurarea aplicării prevederilor Regulamentului în ceea ce priveşte respectarea drepturilor pasagerilor;


  • Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice prin Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială ca "organism naţional responsabil" pentru asigurarea aplicării prevederilor Regulamentului în ceea ce priveşte respectarea drepturilor acordate persoanelor cu dizabilităţi şi ale persoanelor cu mobilitate redusă.”.


Formular UE destinat pasagerilor care călătoresc pe mare și pe căi navigabile interioare

Formularul de reclamaţie în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1.177/2010 reprezintă formular tipizat elaborat de CE în limba engleză recomandat a se utiliza de către pasagerul căruia i-au fost afectate drepturile conform situațiilor descrise în Regulamentul (UE) nr. 1.177/2010, respectiv în caz de drepturi, inclusiv dreptul la informare sau la despăgubire în caz de întârziere sau de anulare, pentru a depune o plângere la compania de transport maritim sau la organismul național competent cu aplicarea Regulamentului (UE) nr. 1.177/2010.

Pasagerul maritim afectat trebuie să facă dovada celor prezentate în Formular prin furnizarea oricăror documente de călătorie, precum și alte documente justificative, dacă este cazul.


Mai jos gasiti formularul de reclamatie tradus neoficial de ANPC ( si cel in limba engleza )


Lista contactelor organismor naționale de aplicare a legii însărcinate să verifice respectarea drepturilor pasagerilor de către operatorii de transport la nivelul UE pentru toate tipurile de transport

Regulile UE impun statelor membre să desemneze organisme naționale de aplicare a legii, însărcinate să verifice respectarea drepturilor pasagerilor de către operatorii de transport. Pasagerii care consideră că drepturile lor nu au fost respectate trebuie să contacteze acest organism din țara unde a avut loc incidentul.

Găsești mai multe informații accesând pagina:

https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/passenger-rights/national-enforcement-bodies-neb_en


Pagina „Your Europe” privind drepturile pasagerilor pe mare explică drepturile

pasagerilor care călătoresc cu navele de croazieră și feriboturile, inclusiv

compensații pentru întârzieri, anulări și cazurile de refuz de îmbarcare. Sunt detaliate condițiile în care pasagerii pot solicita rambursare sau redirecționare și ce asistență trebuie să primească în cazuri neprevăzute.

Găsești mai multe informații accesând pagina: Your Europe - Passenger Rights on Ships.

 

Pentru a accesa rapid informații despre drepturile dumneavoastră ca pasager, puteți descărca gratuit aplicația "Drepturile Pasagerilor" pe smartphone-ul dumneavoastră.

Aceasta este disponibilă pentru dispozitivele Android și Apple iOS. Aplicația oferă informații clare și concise despre drepturile de călătorie în Uniunea Europeană, acoperind toate modurile de transport: aerian, feroviar, naval, autobuz și autocar.

 

Descarcă aplicația Comisiei Europene dedicat drepturilor pasagerilor accesând pagina:

Descarcă aplicația "Drepturile Pasagerilor" transport.ec.europa.eu

 

Pentru întrebări legate de Uniunea Europeană, puteți contacta serviciul Europe Direct la numărul gratuit 00800 6789 1011. Acest serviciu este disponibil în toate limbile oficiale ale UE, de luni până vineri, între orele 09:00 și 18:00 CET.

 

Centrele Europene ale Consumatorilor sunt, de asemenea, disponibile pentru a vă ajuta: https://commission.europa.eu/live-work-travel-eu/consumer-rights-and-complaints/resolve-your-consumer-complaint/european-consumer-centres-network-ecc-net_en#contact-ecc-net

Centrele oferă asistență gratuită și sfaturi legate de drepturile consumatorilor și soluționarea reclamațiilor în întreaga Uniune Europeană.

 


Bulevardul Aviatorilor nr. 72, sector 1, București

Program: Luni – Joi: 08:00 – 16:30 | Vineri: 08:00 – 14:00


Copyright © 2024 | Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor

Sari la conținut