Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a derulat, în perioada, 22.04 – 26.04.2024, o serie de acțiuni de verificare a respectării prevederilor legale la comercializarea articolelor de încălţăminte, inclusiv la comerțul online, la nivelul întregii țări.
În ceea ce privește vânzarea directă, au fost controlați 353 de operatori economici, dintre care 322 au fost depistați cu diferite abateri. Au fost verificate produse în valoare de circa 5,4 milioane, iar cele cu nereguli, dintre acestea, au fost în valoare de 1,4 milioane lei.
Pentru deficiențele constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 245 amenzi contravenționale în valoare totală de 835.000 lei
- 121 avertismente
- oprirea definitivă de la comercializare a peste 6.000 de produse, în valoare de circa 43.000 lei
- oprirea temporară de la comercializare a aproximativ 28.000 de diferite produse, pentru deficiențe de informare.
Principalele abateri de la legislație au fost:
- nerespectarea regulilor de etichetare, mai exact:
✔ etichetele nu au cuprins informații referitoare la cele trei părți componente ale articolelor de încălţăminte precum și compoziția materialelor utilizate la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte
✔ încălțămintea nu a avut pictogramele care reprezintă cele 3 părţi componente ale încălţămintei, respectiv: faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpă exterioară,
✔ încălțămintea nu a avut pictogramele corespunzătoare materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale,
- nerespectarea regulilor privind modul de etichetare a articolelor de încălţăminte, mai exact:
✔ informaţiile privind materialul clasificat, nu au fost afișate pe cel puțin unul dintre articolele de încălțăminte al fiecărei perechi (afișare care se realizează prin imprimare, lipire, ştantare sau ataşarea unei etichete);
✔ etichetele nu au fost vizibile/bine aplicate și accesibile, astfel încât să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele nu au fost suficient de mari, pentru ca informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles
- nerespectarea regimului promoţiilor, nefiind îndeplinite condițiile legale, şi anume: comparaţiile care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc: data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil; data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă
- afișarea prețului produselor.
În ceea ce privește vânzarea online, au fost controlați 10de operatori economici, dintre care 4 au fost depistați cu diferite abateri.
Pentru deficiențele constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 3 amenzi contravenționale în valoare totală de 11.000 lei
- 3 avertismente
- 4 măsuri de remediere a site-urilor.
Dintre neregulile constatate menționăm:
- nerespectarea regimului promoțiilor
- deficiențe de informare referitoare la garanția produselor și la dreptul de retragere.
Sfaturi pentru consumatorii care achiziţionează articole de încălţăminte:
● să achiziţioneze articole de încălţăminte numai din magazine şi/sau raioane specializate, unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală), de care vor avea nevoie în cazul formulării unei reclamaţii;
● să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea unor articole de încălţăminte de sport care poartă numele unor mărci consacrate sau “asemănătoare” cu cele consacrate, dar al căror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafăcute;
● să examineze cu atenţie încălţămintea şi să probeze ambele articole de încălţăminte ale perechii alese, înainte de a lua decizia de cumpărare;
● să manifeste atenție la faptul că încălţămintea trebuie să fie etichetată prin pictograme corespunzătoare celor 3 părţi componente ale încălţămintei (faţă; căptuşeală şi acoperiş de branţ; talpa exterioară) şi materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piele cu faţă naturală, piele cu faţă: corectată, materiale textile şi alte materiale; etichetarea se face pe cel puţin unul dintre articolele de încălţăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştanţare sau ataşarea unei etichete; etichetarea trebuie să fie vizibilă, bine aplicată şi accesibilă, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari pentru ca informaţiile conţinute de acestea să fie uşor de înţeles;
● să citească şi să respecte instrucţiunile de întreţinere (forma de prezentare uzuală a acestor instrucţiuni este un prospect introdus în ambalajul de comercializare).
Recomandăm consumatorilor ca, înainte de a formula o reclamaţie, să se adreseze mai întâi operatorului economic, încercând o soluționare amiabilă a problemei, iar în situația în care nu se ajunge la un rezultat, să formuleze o sesizare pe site-ul ANPC.