În perioada 25.08 – 29.08.2025, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a controlat un număr de 1209 operatori economici, la nivelul întregii țări, verificând respectarea cadrului legal aplicabil în domeniul protecției consumatorilor.
Ca urmare a neconformităților constatate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancțiuni:
- 801 amenzi contravenţionale, în valoare de peste 3,5 milioane de lei
- 443 avertismente
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor neconforme în valoare de peste 179.000 de lei
- oprirea temporară de la comercializare a unor produse în valoare de peste 737.000 de lei
- oprirea prestării serviciilor până la remedierea deficiențelor pentru 21 de operatori economici.
Principalele neconformități constatate au fost:
- preparate culinare destinate organizării de evenimente realizate într-un bloc alimentar necorespunzător
- nerespectarea condițiilor/temperaturilor de depozitare recomandate de producător, pentru produsele cu grad de perisabilitate ridicat (sosuri, topping-uri)
- utilizarea echipamentelor/ustensilelor cu grad ridicat de uzură, cu depuneri grosiere de gheață, rugină, impurități
- utilizarea spațiilor/suprafețelor improprii din punct de vedere igienico-sanitar, depreciate, cu depuneri grosiere de impurități și reziduuri alimentare
- paviment cu depuneri grosiere de impurități, reziduuri alimentare, lichide
- depozitarea apelor minerale și a băuturilor răcoritoare direct sub acțiunea razelor solare
- prestarea serviciilor în spații neautorizate
- utilizarea uleiului alimentar cu grad avansat de degradare termică
- comercializarea unor produse alimentare cu termen de valabilitate depășit
- utilizarea agregatelor frigorifice cu depuneri grosiere de mizerie, cu elemente de etanșare a părților mobile rupte/depreciate
- absența registrelor de evidență a parametrilor fizico-chimici pentru apa din piscine
- întreținerea necorespunzătoare a piscinelor și a mobilierului aferent (șezlonguri/saltele rupte, ponton din lemn cu secțiuni structurale lipsă)
- produse alimentare și nealimentare fără elemente de identificare și caracterizare
- lipsa afișării prețurilor și a altor informații necesare pentru consumatori
- deficiențe de informare privind perioadele promoționale
- spațiu de joacă amenajat în regim propriu, fără a respecta reglementările tehnice specifice
- lipsa informării în mod corect, complet și precis a consumatorilor privind serviciile de cazare, facilitățile oferite, mapa cu informații utile turiștilor