GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU
PROTECȚIA CONSUMATORILOR

Telefonul consumatorului
0219551

Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorului
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU
PROTECȚIA CONSUMATORILOR

Telefonul consumatorului
0219551

Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorului
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a continuat controalele initiate în spațiile comerciale intens vizitate de către consumatori, pentru a verifica modul în care se realizează comercializarea produselor către români.
Astfel, unul dintre punctele ”fierbinți” ale Capitalei, din punct de vedere comercial, a fost și continuă să rămână Hala Obor.
Echipe ale Comisariatelor Regionale pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) din Regiunile București-Ilfov și Sud-Muntenia, sub coordonarea președintelui ANPC, Horia Constantinescu și a directorului general, Paul Anghel, pe 27 aprilie 2022, s-au derulat noi acțiuni de verificare a modului în care au fost duse la îndeplinire măsurile dispuse de comisari, în urmă cu o săptămână, și pentru a controla operatorii economici care aveau magazinele închise atunci.
” Suntem deseori acuzați că nu dăm nicio șansă micului comerciant român.
Au trecut trei ani de când eu, personal, făceam parte din echipa ce îndruma operatorii economici din Hala veche de la Obor. Este adevărat că nu le-am desenat pe tablă cu culori.
În toți acești aceștia și-au rotunjit veniturile disprețuind învățăturile noastre și, automat, consumatorul.
În Hala veche, cumpărătorii principali sunt seniorii din zonă. Noi la aceștia ne-am gândit. Să le facem dreptate.
Vom continua să scoatem de pe piață comercianții aroganți, lipsiți de bun simț commercial, ce nu se gândesc decât la buzunarul lor fără să ia în calcul legea sau interesele consumatorilor” – Horia Constantinescu, președintele ANPC. 
Așadar, au fost verificați de către comisari 39 de operatori economici, dintre care la 38 au fost constatate abateri de la lege.
Sancțiunile dispuse de comisari, până în acest moment, sunt următoarele:
  • Amenzi contravenționale în valoare de 447.000 lei
  • 4 avertismente
  • 2 măsuri de oprire temporară a prestării de servicii până la remedierea deficiențelor
  • 5 propuneri de închidere temporară a unității pe o perioadă de până la 6 luni, pentru abateri repetate
  • 2 propuneri de închidere definitivă a unității pentru neducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
  • Comercializarea unor produse cu data durabilității minimale depășită
  • Comercializarea unor produse fără documente de proveniență a mărfii
  • Comercializarea unor produse vrac fără a fi menționat termenul de la data deschiderii cutiei din care erau vândute
  • Comercializarea unor produse lactate fără preț afișat sau unitate de măsură
  • Comercializarea unor produse din pește și fructe de mare expirate
  • Comercializarea unor produse congelate din pește fără elemente de identificare-caracterizare pe eticheta de produs
  • Comercializarea unor produse alimentare cu starea termică modificată
  • Lipsa informațiilor, la raft, referitoare la denumirea științifică, zona de captură, data limită de consum pentru pește proaspăt
  • Nerespectarea condițiilor de păstrare pentru produsele din pește și fructe de mare (fără ggeață, expuse la temperatura mediului ambient)
  • Lipsa informațiilor, de pe eticheta produselor de patiserie, referitoare la elementele cu efecte alergene, la produse provenite din materiile congelate sau la data producției
  • Utilizarea unor vitrine de expunere a produselor neigienizate, cu resturi de produse, cu mucegai, scurgeri de lichide, cu praf în zona ventilatoarelor, cu grad avansat de uzură, cu insecte moarte
  • Prezența pavimentului deteriorat, spart, neigienizat, cu ustensile de curățenie (găleți, mop), în vecinătatea tăvilor pentru prăjituri
  • Utilizarea unor camere frigorifice neigienizate, cu pânze de păianjen, praf, elemente ruginite și deteriorate
  • Utilizarea unor vitrine frigorifice asistate supraîncărcate de marfă, fapt care nu permite menținerea temperaturii uniforme pentru toate produsele conținute
  • Nerespectarea regimului de temperatură pentru păstrarea preparatelor în vitrina caldă
  • Neafișarea în mod vizibil a prețurilor produselor
  • Utilizarea unor echipamente de tranșat și depozitare a cărnii proaspete (blaturi, cârlige metralice, mașini de tocat) cu grad avansat de uzură și impurități, neigienizate, cu rugină sau vopsea exfoliate
  • Comercializarea unor produse neambalate, neprotejate, aflate în apropierea căii de acces
  • Lipsa traducerii în limba română a etichetelor unor produse nealimentare
  • Lipsa menționării informațiilor obligatorii pe etichetele unor produse nealimentare (ex: componența fibroasă la textile, instrucțiuni de întreținere, datele de identificare ale importatorului etc.)
  • Comercializarea unor articole de joasă tensiune sau a unor produse cosmetice cu deficiențe