Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 12.02.2024 – 10.05.2024, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a moduluide respectare a prevederilor legale la vânzarea autovehiculelor noi cu motoare termice/hybrid/electrice prin intermediul reprezentanțelor, rețelelor de dealeri auto, parcurilor auto, site-urilor de profil, precum și a vânzării autoturismelor second-hand prin aceleași rețele.
Controlul a vizat 414 operatori economici la 321 dintre aceștia înregistrându-se abateri de la prevederile legale învigoare.
Neregulile constatate au fost sancționate astfel:
- 293 amenzi contravenționale, în valoare de aproximativ 1,5 milioane lei
- 202 avertismente
- oprirea temporară de la comercializare, pentru remedierea deficiențelor de etichetare a 117 autovehicule.
Cele mai importante abateri de la legislație întâlnite în timpul acțiunilor de control, la companiile care comercializau autovehicule noiau fost:
- lipsa principalelor carcteristici înscrise pe eticheta de produs: denumire produs, caracteristici tehnice, consum
- lipsa meniului autoturismelor scris în limba română
- lipsa posibilității selectării, respectiv configurării, în limba română, a volumului
- lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelorsau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar
- lipsa mențiunilor diferențelor de preț în funcție de culoarea autovehiculului
- punerea la dispoziție a unor certificate de garanție fără a avea menționate elemente obligatorii conform legii (perioada de remediere a deficiențelor, declarația clară prin care se indică faptul că consumatorul are dreptul la măsuri corective din partea vânzătorului, fără costuri, în caz de neconformitate a bunurilor, redactateneinteligibil, existând neconcordanțe în informaţiileoferite, extinderea perioadei de garanţie cu durarăremedierii neconformităţilor care fac obiectul acesteiaetc.)
- neconformități în redactarea contractelor de vânzare-cumpărare
- lipsa afișării consumului mediu de carburanti sau atipului acestuia
- lipsa informării cu privire la durata acumulatorului sau la autonomie pentru autoturismele electrice
- nerespectarea regimului promoțiilor.
În cazul comercializării autovehiculelor second hand, deficiențele constatate au fost:
- lipsa avizelor sau autorizațiilor de funcționare
- lipsa etichetelor privind informațiile obligatorii, a țării de proveniență, a listei proprietarilor, lipsa înmatriculării și lipsa istoric daune
- lipsa afișării prețului exprimat în lei al autovehiculelorsau afișarea acestuia în euro, fără a fi menționat cursul valutar
- punerea la dispoziție a unor certificate de garanție neconforme.