GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU
PROTECȚIA CONSUMATORILOR

Telefonul consumatorului
0219551

Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorului
GUVERNUL ROMÂNIEI
AUTORITATEA NAȚIONALĂ PENTRU
PROTECȚIA CONSUMATORILOR

Telefonul consumatorului
0219551

Tariful către acest număr de apel va fi considerat apel cu tarif normal conform rețelei și tipului de abonament al inițiatorului
Activitatea Comandamentului de iarnă 2021, organizat de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și care își va desfășura activitatea în perioada 20-31.12. 2021, a vizat, astăzi, zona Predealului, cunoscuta stațiune montană de pe Valea Prahovei.
Coordonat de președintele ANPC, Mihai Culeafă, și de directorul general ANPC, Paul Anghel, Comandamentul presupune prevenirea și combaterea practicilor care dăunează vieții, sănătății, securității și intereselor economice ale consumatorilor aflați în vacanță, în stațiunile din România, în perioada sărbătorilor de iarnă.
Comandamentul și-a propus, pentru început, verificarea locațiilor care oferă cazare, a restaurantelor, dar și a câtorva supermarketuri cu nume sonore pe piața românească.
În primele 3 zile, comisarii ANPC au verificat 57 de operatori economici, iar în urma abaterilor constatate au fost aplicate diverse tipuri de sancțiuni, după cum urmează:
– 39 amenzi contravenționale, în valoare de 372.000 lei
– 35 de avertismente
– oprirea temporară a prestării serviciului până la remedierea deficiențelor, pentru 15 operatori economici
– propunere de suspendare a activității pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru un operator economic
În urma acțiunilor de control, au fost depistate mai multe abateri de la legislația în vigoare, cu precădere la spațiile de cazare.
Câteva dintre cele mai importante au fost:
– utilizarea unor materii prime cu data limită de consum/data durabilității minimale depașită
– utilizarea  unor materii prime refrigerate și ulterior congelate fără ca operatorul să  fie autorizat în acest sens,
– utilizarea unor materii prime cu modificări organoleptice.
– depozitarea materiilor prime în ambalaje de transport alături de alte materii prime în spațiul de frig din blocul alimentar.
– utilizarea unor spații frig insalubre, cu urme de resturi alimentare lipite pe tăvile de inox, grăsimi
– paviment murdar, neigienizat cu urme de resturi alimentare
– utilizarea unor tăvi și ustensile de bucătărie în stare avansată de degradare, cu urme de rugină, arsuri rezultate de la  coacere, îmbâcsite, depozitate pe suprafețe cu praf.
– lipsa menționării alergenilor din lista meniu
– utilizarea unor vitrine frigorifice neigienizate
– lipsa informațiilor din camerele de cazare, pentru turiști
– condiții igienice de cazare necorespunzătoare (lenjerii și perne neigienizate cu urme fire de păr, cu urme de uzură)
– prosoape insuficiente în camere
– mobilier și mochetă deteriorate, în camere
– paviment și mobilier deteriorate, în băi
– prize smulse din perete
– lipsa unor avize de funcționare pentru diverse activități.
“Este inadmisibil ca în secolul 21 să mai discutăm încă despre mizerie în spațiile de cazare. Inadmisibil! Avem atâtea formule de detergenți, la prețuri mereu accesibile, dar, din motive știute doar de operatorii economici, tot nu par a fi utilizate. Nu voi tolera astfel de situații! Aspectul acesta, al curățeniei și al condițiilor corespunzătoare, nu trece neobservat nici în cazul retailerilor, care, uneori, lasă de dorit… 
Având în vedere această atitudine care pare că se acutizează, ne propunem să sporim frecvența controalelor, până observăm îmbunătățiri și nu vom înceta până nu vom obține rezultate ”, a declarat Mihai Culeafă, președintele ANPC, la finalul zilei.
Verificările pe care le întreprinde Comandamentul de iarnă al ANPC continuă, la nivelul întregii țări.
Sari la conținut